Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2008

Watch my shoes!-Όταν γύρω τους εκτυλίσσονται γεγονότα που πρέπει να μετατραπούν σε ειδήσεις,οι ρεπόρτερς κοιτάζουν τα παπούτσια τους.



Η μακιαβελικά πλασμένη ρεπόρτερ στην ταινία "accidental hero", καλείται να παραλάβει το βραβείο της για τις ακραίες επιδόσεις ανηθικότητας που επέδειξε, προκειμένου να αναδειχθεί στο χώρο της δημοσιογραφίας. Μετά από ορισμένες τυπικότητες και ενώ βρίσκεται ακόμη ανεβασμένη στο "βωμό"(το podium), εμφανίζει ένα κρεμμύδι, το οποίο αρχίζει να καθαρίζει αμέσως μετά με ένα μαχαίρι. Το κρεμμύδι που αποτελείται από τις στρώσεις του, μετουσιώνει το απόλυτο δημοσιογραφικό ερώτημά: Βρίσκεται στο βάθος η αλήθεια αν το καθαρίσει κανείς καλά ή μέσα στο "δημοσιογραφικό κρεμμύδι" υπάρχουν μόνο τα στρώματα λόγου για τον λόγο;

Κάθε στρώση και μια ιστορία, μια ιστορία που πρέπει να σε κάνει να κλαις έστω και με κροκοδείλια δάκρυα. Κάθε στρώση πρέπει να εμπεριέχει τη δική της "απόλυτη" έστω και βραχυπρόθεσμη αλήθεια, μέχρι να συμπληρωθεί ή να ανατραπεί από την επόμενη. Έτσι για τα ΜΜΕ τη μια στιγμή μπορεί ο ίδιος άνθρωπος να αποθεώνεται σαν ήρωας και την άλλη να διώκεται σαν αποδιοπομπαίος τράγος. Με αυτόν τον τρόπο μονάχα είναι δυνατό να περάσουμε στη νέα στρώση της κατ'έπιφαση ή καλύτερα της "κατα λάθος"(accidental) δημοσιογραφίας: με το μαχαίρι!Κόβουμε την μια κρεμμυδο-αλήθεια και ενθουσιαζόμαστε που βρίσκουμε τη νέα, έστω και αν τελικά μας αφήνει την ίδια μυρωδιά.

Και τώρα η συνέχεια off the record. Τι είναι άλλωστε αυτό που τελικά κόβεται στο μοντάζ; Το περιττό ή το απαγορευμένο; Όταν είσαι πρεζόνι(του ρεπορτάζ) έχεις μάλλον πολλά να κρύψεις. Κρύβεις την απάνθρωπη μανία σου για την επόμενη δόση σου "αψεγάδιαστου ρεπορτάζ", κλέβεις από τους ανθρώπους αυτό που δεν έχεις να δώσεις(ανθρώπινη και ηθική αξιοπρέπεια) και καταλήγεις στην ίδια τη δόση σου, το στιγμιαίο δηλαδή πυροτέχνημα εντυπωσιασμού. Όταν τα γεγονότα τρέχουν γύρω σου, εσύ χάνεις το δάσος(το οποίο πιθανότατα καίγεται) και κοιτάζεις τα παπούτσια σου, αυτά σε αφορούν.

Όμοια με φωτογραφία του Koudelka που σε αφήνει να δεις σε πρώτο πλάνο ένα χέρι που φοράει ένα ρολόι καθώς και την επιλογή να δεις στο φόντο μια ολόκληρη δενδροστοιχία,τα κτήρια το δρόμο. Για την ώρα, μην κοιτάτε την ώρα γιατί στο επόμενο λεπτό αλλά και δευτερόλεπτο θα είναι διαφορετική, ο δείκτης θα έχει κουνηθει από τη προηγούμενη θέση του. Κοιτάξτε στο φόντο, μάλλον προλαβαίνετε πριν κοπεί στο μονταζ.